8 Ağustos 2012 Çarşamba

KARACABEY marka SALCA israrla marketlerde arayiniz


domates fideleri

Tarımsal üretim gerçekten zor bir serüven her yıl tekrarlanan ve bir çiftçinin ömrü boyunca sadece bir kaç sezon çok iyi para kazanabildiği gerçekten meşakkatli ,bir o kadar masraflı ve bir o kadar da sabır isteyen bir serüvendir.
Çoluk çocuk demeden toprakla yatar onunla kalkarsınız.Önünüzde ekim ve hasat sezonu arasında sıkışık bir zaman dilimi bulunur ve siz her türlü yer hazırlama, ekim,sulama,çapalama,gübreleme, hasat gibi  faaliyetlerinizi bu sıkışık zaman diliminde yapmak zorundasınızdır.
Tabii buraya kadar anlatmaya çalıştığım faaliyetlerde risk unsurunu eklemedik.anladığım kadarı ile en önemli risk hava koşullarıdır ve bu koşullara en ufak bir müdahale şansı yoktur çiftçimizin.
Karacabey deki mildiyö hastalığı



Örneğin bu yıl  ilçemizde aşırı sıcaklar sebebi ile mildiyö(mantar) hastalığı artmış fakat bulunan çarelerin çok da etkili olmayacağı görülmektedir.


Aslında ilçemizde uzun yıllardır domates ve mısır gibi sanayi ürünleri yetiştiriciliği yapılması sebebi ile üretim anlamında ciddi bir kültür birikimi mevcuttur ve bu durum hava koşullarının iyi gittiği yıllarda da arz artışı olarak kendini göstermektedir.


Karacabey Domates Hasadı
         Bir sezonunun kesitini aktarmaya çalıştığım  çiftçim işte hasada başlamış ve ürünlerini toplamakta.O kadar farklı anlaşma şekilleri var ki ilçemizde bazı fabrikalar domatesin brix ine göre fiyat belirlemekte, önemli bir kısmı da sezon öncesi taahhütlü ekim yaptırtmakta.Fide, gübre, tarımsal ilaç gibi önemli girdileri kendisi sağlamakta hasat zamanı da ürünü de anlaşılan fiyat üzerinden teslim almaktadır.



Salça Fabrikası
Hasat ile fabrikalara teslim edilen domateslerin farklı bir yolculuğu başlar yıkanır kaynatılır ve salça olarak sofralarımıza gelir.Bizim çiftçimizin bence makus talihi de bu noktaya kadar çoktan kendini göstermektedir.
Niye derseniz artık sanayi tipi üretimler geniş arazilere ve yüksek sermaye sahiplerine imkan tanımaktadır.Hangi fabrika olursa olsun parça parça 100 kişiden 10.000 ton ürün almak yerine 5 kişiden aynı tonajda  ürünü tedarik etmenin peşine düşmüşlerdir ve işin doğası gereği de  haklıdırlar.Çünkü kurumlarının devamı için kar etmeleri gerekmektedir.
Nefis Karacabey Salçası

Şayet sezon iyi geçer ise ürün aranır ise küçük çiftçi olarak tabir edeceğimiz kesim açısından sıkıntı yoktur ama bir de kötü bir yıl oluyor ise artık 5-10 römork domatesinizi teslim edebilmek için kapı kapı dolanırsınız.Tabii bu arada fiyat bile konuşmadan malınızı şayet bir yere verebilir iseniz buna şükür deyip ne zaman ürün bedelini alacağınızı ,ne kadardan alacağınızı bile soramadan.
Bana göre çözülmesi gereken en önemli sorun budur.Fakat buda   ne benim yazmaya çalışacağım bir iki yazı ile ne 3-5 yılda bir eski bir traktörü yakmak ile aşılacak bir KADER değildir.Benim inancıma göre her toplum kendi yönetim biçimini ve refah düzeyini belirler.Çiftçimiz ortak akıl yürütmeyi , ortaya çıkan akli iradenin arkasında olmayı öğrenmedikçe böyle gelmiş böyle gideceği kısacası havanda su dövmeye devam edeceğimize  inancım maalesef tamdır.
Şöyle ki artık ya bir araya geleceğiz ya da çiftçilik yapmayı bırakacağız bana göre mesele bu noktaya varmış durumda ama kimse farkına varmıyor ya da varmak istemiyor.İlçemiz Sultaniye köyünde bir kaç çiftçimiz bir araya gelerek şirketleşme yolunu seçtiler bakıyorum ve yakından takip etmeye gayret gösteriyorum çalışmaları gayet verimli bir hal aldı.İnşallah daha da iyi noktalara ulaşırlar.
İlçemizde nitelikli ziraat mühendisleri var, gıda mühendisleri var, kazancısı, aseptikçisi kısacası her konuda on numara diyebileceğimiz nitelikte kalifiye iş gücümüz mevcut.Niye bizim bir salça fabrikamız yok.Olması gerçekten çok zor mudur ki lütfen bu konuda uzman birisi bana sevabına anlatsın.Şayet cahil kaldığım atladığım farkına varamadığım bir şey var ise bende gerçekten öğrenmek isterim.
Bu konuda bir kamuoyu oluşturamazmıyız acaba . Bir araya gelmek gerçekten bu kadar mı zor ben buna inanmak istemiyorum.
Yıllık 10.000 ton salça üretebilmek için ortalama 60.000 ton domatesi hammadde olarak kullanmalısınız.Kaldı ki büyük çiftçimiz yine istediği firmaya üretsin hiç önemli değil kurulacak olan fabrika küçük çiftçimizin yaşamasını sağlayacak onu ezmek yerine biraz daha büyümesine olanak sağlayacak yapıda üretim modeli oluşturulabilinir.Evlatlarımız bu fabrikanın üretim süreçlerinde yer alarak ekmeklerini kazanabilirler.Bence bunlardan da önemlisi piyasa da kurulacak bu işletme dengeleyici rol üstlenerek çiftçimizin bir nebze olsun nefes almasına olanak sağlar.
Şöyle düşünelim :
İlçemiz Ziraat odası önderliğinde üretimi yapılan salçanın ilçemiz Sanayi ve Ticaret Odası önderliğinde Karacabey marka salçamızın market raflarında satıldığını , komşu ülkelere ihracatının yapıldığını görmek cidden beni müthiş derecede mutlu eder ve inanın belkide o salça kutusunun karşısında gözyaşlarımı tutamam belki de.
Allah'ım inşallah o görüntüyü görmeyi bana nasip eder .

Not: Son olarak belirtmeden geçemeyeceğim.Haddim olmayarak çok da içinde olmadığım bir konuyu sadece gözlemlerime dayanarak yazmaya çalıştım.Farkında olmadan bir hatam var ise de lütfen kusuruma bakmayın.

 

Hiç yorum yok: