4 Ağustos 2012 Cumartesi

MARKA-UZUN SOLUKLU BIR SURECTIR


Türk Yıldızları 2006
Türk Yıldızları 2006 (Photo credit: demirci)




Güney Kalkınma Ajansı Sevgi hanımın marka üzerine çalışmasını olduğu gibi aktarmak istedim.akademik bir çalışma fakat bence kesinlikle okunmalı
Saygılarımla




Sevgi Bakar
02.02.2011
Marka Kavramı Üzerine
Bilgilendirme Çalışması
T.C. GÜNEY EGE KALKINMA AJANSI


1. Giriş
Günümüzün küreselleşen ve koşulları her geçen gün ağırlaşan rekabet ortamında
ayakta kalmak ve  uzun dönemde başarılı olmak isteyen işletmeler,  rakiplerinden
farklılaşmaya ve daha fazla pazar payı elde etmeye çalışmaktadır. Ancak; bu yoğun
rekabet ortamının yarattığı etkilerin yanı sıra son yıllarda hızla gelişen ve yaygınlaşan
teknoloji, üretilen ürünler arasındaki somut ve belirgin farklılıkları oldukça azaltmış ve
ürünleri özellikleri ve kaliteleri bakımından bir anlamda standart hale getirmiştir. Sonuç
olarak belirli bir üstünlüğü  ve rakiplerinden önemli bir farklılığı olan bir ürün pazara
sunulduğunda, bu üstünlüğünü uzun süre devam ettiremez duruma gelmiştir. Benzer
faydayı sağlayan ürün sayısının bu kadar çok olduğu bir ortamda işletmelerin
rakiplerinden  farklılaşabilmesi ve pazar payını arttırabilmesi için geriye tek bir yol
kalmıştır: marka olmak.
Başta tekstil ve hazır giyim sektörü olmak üzere ülkemizde sanayiden tarıma birçok
sektör marka oluşturmanın çok yüksek maliyetler ve uzun süreler gerektirdiğini ileri
sürerek markalaşmaktan kaçınmıştır.
Markalaşmanın uzun yıllar ihmal edilmesi sonucu Türk imalat sanayisi önemli dünya
markaları için fason mallar üreten  bir  üretim üssü  haline gelmiştir. Genellikle yerli
firmalar, uzun yıllar boyunca yabancı bir markanın dağıtıcısı olarak çalışmayı tercih
etmiştir. Yıllarca kendi markası yerine fason üretim yaptığı yabancı markaya yatırım
yapan yerli firmalar, ana firmanın daha kaliteli ve daha düşük maliyetli yeni bir fason
firma bulması sonucu ortada kalmış ve fason üretim yapacak yeni bir firma
bulamadığı takdirde fabrikasını kapatmak zorunda kalmıştır (Özer, 2009).
Bunun yanında 2005’te kotaların kalkması sonucu düşük maliyet/fiyata dayalı rekabet
avantajını kullanan ülkelerin ürünlerinin piyasada artmasıyla birlikte satış hacimleri
küçülen yerel firmaların yurtdışı rakipleriyle rekabet etmeleri iyice zorlaşmıştır.
Bu aşamada söyleyebiliriz ki uzun vadede ayakta kalmayı, rekabetin içinde başarıyla
hayatta kalmayı ve pazar payını arttırmayı hedefleyen  Türk firmalarının ulusal
piyasayla yetinmek veya fason üretim yapmak yerine artık kendi markalarıyla üretim
yapmaları gereklidir. Türk firmalarının hem yurtiçi hem de yurtdışındaki konumlarını
güçlendirmeleri ve rekabete devam etmeleri uzun vadede de olsa dünya çapında
markalar yaratmalarından geçmektedir. Bu da oldukça uzun bir süreç olup, yerel
firmaların öncelikle ulusal marka daha sonra uluslararası marka, bölgesel marka ve en
son küresel marka olmalarını gerektiren zorlu ve maliyetli bir yolda ilerlemelerini
gerektirmektedir.
Bu çalışmada marka kavramının ne olduğu, “marka” kelimesinden ne anlaşılması
gerektiği, marka olmanın getirileri ve marka olma yolunda atılması gereken çok
temel adımlar ayrıntıya girmeden anlatılmaya çalışılmıştır.
2. Marka Nedir?
Markanın ne olduğuna dair literatürde  birbirinden farklı  100ün üstünde tanım
bulunmaktadır.
Amerikan Pazarlama Birliği tarafından marka “Bir satıcının ya da satıcılar grubunun,
mal ve hizmetlerini tanımlayan ve onları rakiplerinden ayırt etmeyi amaçlayan bir isim,
terim, işaret, sembol, şekil ya da bunların kombinasyonu” olarak tanımlanırken (Yüksel, 2
2005) Kotler’e göre müşterilerin ve tüketicilerin mal veya hizmetlere dair algılarının
içselleştirilmiş bir özeti olan marka bir sanattır ve pazarlamanın temelini oluşturur (2001,
Kotler).
Diğer taraftan Çedikçi’nin (2008) çalışmasında marka için “bir başka işletmenin mal
veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları dâhil, özellikle
sözcükler,  şekiller, harfler, sayılar, malların biçimi veya ambalajları gibi çizimle
görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen baskı yoluyla çoğaltılabilen
her türlü işaret marka kavramını ifade etmektedir.” tanımını kullanmaktadır.
Tüm bu tanımlamaların yanında marka kavramı artık günümüzde bir değerler
kümesini ifade etmektedir. Bu değerler kümesi üretilen bir malın ürün ya da marka
olarak anılmasını sağlayan  fonksiyonel ve sembolik değerlerden oluşmaktadır. Bu
noktada ürün ve marka arasındaki fark ortaya çıkmaktadır. Her marka aynı zamanda
bir ürün olarak adlandırılabilirken, her ürün bir marka olarak nitelendirilemez. Diğer
taraftan bir firma için ürettiği şeyin “ürün” olduğunu söylerken, müşterinin açısından
bakıldığında aldığı satın alınan şeyin “marka” olduğunu söylenebilir (Ateşoğlu, 2003).
Bu açıdan bakıldığında ürünün üretildiği markanın ise yaratıldığı söylenebilir.
Diğer yandan bir ürün zaman içinde değişim gösterirken; marka daha kalıcı
olmaktadır.
Kocaman’ın(2008) da çalışmasında örneklediği gibi McDonald’s ürünleri ülkeden
ülkeye büyük farklılık göstermektedir. Hindistan’da daha fazla koyun eti ve sebze
içeren, Çin’de ise köpek eti hamburgerleri vardır. Ayrıca sunulan içecekler de
ülkeden ülkeye farklılaşmaktadır. Ancak McDonald’s markası ülkeden ülkeye
değişmemekte farklı ülkelerde hep aynı kalmaktadır.
Kaynak: (KELLER, 2003, 25)
Marka kavramı kendi içinde iki alt gruba ayrılabilir. Birincisi ürüne kimlik kazandırma ve
diğer marka inşa süreçleri sonucunda oluşturulan ve tüketicinin markanın zihninde yer
etmesini, markayla duygusal bağ oluşturmayı içine alan kısmı oluştururken ikinci kısım
markanın fiziksel bileşenlerini içeren ve taklit edilmesi daha kolay olan bu yüzden
tescil altına alınması gereken kısmı ifade etmektedir.  Birinci kısımda marka ekonomik
açıdan, ikinci kısımda ise sınai mülkiyet açısından incelenecektir.
Pazarlama anlamında marka; markanın sembolik ve psikolojik yönünü ifade
etmektedir.  Markanın psikolojik yönü, ürünün tüketici gözündeki imajı, değeri ve kişiliği
ile ilişkilidir, kısaca tüketicinin ürünü nasıl gördüğü, ürün hakkına neler düşündüğü ve
hissettiği ile ilgilidir. Aslında günümüzde marka olmaktan kastedilen markanın bu
Ürün Marka
Fabrikada üretilir. Marka yaratılır.
Nesne ya da hizmettir. Tüketici tarafından algılanır.
Biçimi, özellikleri vardır. Kalıcıdır.
Zaman içinde değiştirilebilir veya
geliştirilebilir.
Tüketici ihtiyaçlarının giderilmesinde
tatmin sağlar.
Tüketiciye fiziksel yarar sağlar. Tüketici tarafından statü göstergesi olarak
değerlendirilebilir.
Somuttur, fiziksel bileşenleri vardır. Kişiliği vardır.
Beyin sol(rasyonel) tarafına hitap eder. Beynin sağ(duygusal) tarafına hitap eder.3
yönüdür, yani tüketicinin ürün sahibi firmanın istediği şekilde hissetmesini sağlamak,
tüketiciye ürünün değerli olduğu hissettirebilmek ve tüketici açısından marka sadakati
oluşturabilmektir. Markanın psikolojik yönünü yaratmak ve yönetmek hem daha
değerli hem de daha fazla zaman alan bir süreçtir (Saruhan, 2010).
Sınai mülkiyet anlamında marka; oluşturulan “markanın” rakipleri tarafından taklit
edilmesini önlemek, gerek ulusal gerekse uluslararası pazarlarda ürünün tanınırlığını
korumak ve tüketicilerin ürünü diğerleriyle karıştırmalarının önüne geçebilmek adına
markanın tescil altına alınan kısmını ifade etmektedir.
3. Markanın Önemi
Güçlü markalar,  işletmelere rakiplerinden farklılaşma, rakiplerinden  öne geçerek
pazar paylarını arttırma gibi klasik yararlar sağlamanın  ötesinde artık işletmelerin
bilançosunda tek başına gösterilen bir aktif değer haline gelmektedir. Bundan dolayı
firmalar için güçlü bir markaya sahip olmak en önemli amaçlardan biri haline
gelmektedir. Ayrıca güçlü markalar inşa ederek pazar paylarını arttıran firmalar
sadece kendi kurumlarına değil aynı zamanda ülkelerine de katma değer
yaratmaktadır. Diğer bir ifadeyle güçlü markaların olduğu bir ülkede üretim, istihdam,
ihracat ve milli gelir artmaktadır. Sonuç olarak bilinir ve değerli markalar yaratmak
hem firmalar hem de ülkeler açısından büyük önem taşımaktadır (Ateşoğlu, 2003).
3.1. Firmalar Açısından Önemi
Günümüzde firmalar açısından markanın çok önemli olması,  ağırlaşan rekabet
koşulları ve sürekli değişen tüketici kalıpları karşısında pazarlama uygulamalarının şekil
değiştirmesi ve ürüne bağlı özelliklerin önemini yitirerek marka ve markalaşma
çalışmalarının ön plana çıkmaya başlamasından ileri gelmektedir.  Dolayısıyla
günümüzde rekabetin ürünlerden çok markalar arasında yaşandığı söylenebilir.
Üründen çok markanın ön plana çıktığı yeni pazarlama uygulamalarında artık kaliteli
ürün başarı için yeterli olmamakta kaliteli ürün markayla desteklendiği ölçüde
başarıya ulaşılabilmektedir.
Bunun yanında markanın artık kendi başına bir “değer” olması da firmaların
markalaşmaya önem vermesinin bir diğer nedenidir. Öyle ki güçlü bir markanın
değeri firmanın maddi varlıklarından bile yüksek olabilmektedir. Microsoft firması bu
duruma örnek olarak gösterilebilir: piyasa değeri 430 milyar dolar olan Microsoft’un
maddi varlıklarının değeri 10 milyar dolar civarındadır. Geriye kalan kısım ise knowhow, entelektüel sermaye, lisans ve telif hakları gibi soyut kavramlara, 70 milyar dolar
civarındaki değeri ise marka değerine aittir.
Diğer taraftan günümüzde firmaların maddi değeri; sahip oldukları aktifleri kadar,
sahip oldukları sadık müşterilerinin sayısı veya pazar paylarına göre belirlenmektedir.
“Çünkü yeni müşteriler kazanmak, sadık müşterileri elde tutmaktan daha zor ve
maliyeti daha yüksektir. Sadık müşteriler ise, bir markanın vaatlerini uzun yıllar yerine
getirmesiyle elde edilmektedir. Bundan dolayı firmalar markalarına büyük miktarlarda
yatırım yapmaktadırlar.” (Ateşoğlu, 2003)4
3.2. Ülke Açısından Önemi
Ateşoğlu’nun 2003’teki çalışmasında da belirttiği gibi bir ülke sahip olduğu markalar
kadar zengindir. Bunun sebebi dünya çapındaki markaların doğdukları ülkelere çeşitli
toplumsal ve ekonomik faydalar sağlamasıdır.
Açıklamak gerekirse, yurtdışı piyasalarda müşteri sadakati oluşturarak pazar paylarını
koruyan markalar ait oldukları ülkelere güvenilir ve sürekli döviz sağlarlar. Bunun
yanında  ülke içinde de ekonomik canlılığı sağlayarak üretimin ve milli hasılanın
artmasına katkıda bulunurlar. Ayrıca, güçlü markalar ait oldukları ülkeyle
özdeşleşerek, olumlu bir ülke imajı oluştururlar. Daha doğrusu ait oldukları ülkelerin
marka ülke olmasını sağlarlar. Örneğin; Rolex, Nestle, Nescafe ve Swatch gibi küresel
markalar Konya kadar yüz ölçümüne sahip İsviçre’de hem ekonomik canlılık
sağlamaktalar hem de İsviçre’yi marka ülke haline getirmektedir. (Ateşoğlu, 2003)
4. Pazarlama Anlamında Marka
Pazarlama anlamında marka oluşturmak bir ürüne isim koymaktan ibaret değildir. Bir
ürüne piyasadaki rakiplerinden farklı bir isim verilip sonra tescil ettirildiğinde ortaya
çıkan şey marka olmamakta, bu ürününü sadece hukuki  olarak marka kabul
edilmektedir.
Türk Patent Enstitüsü’ne kayıtlı  yüz yetmiş bin markanın var olduğu ancak bunların
büyük bir çoğunluğunun gerçekte pazarlama anlamında marka olmadıkları
görülmektedir.
Piyasada ismi, ticari logosu ve ambalajı bulunan ve marka olduğu düşünülen birçok
ürün aslında henüz marka değildir, çünkü bir ürünün marka olabilmesi için tüketici
zihninde ayırt edici bir özellik kazanarak benzerlerinden ayrışması gerekir.
Günümüzde, güçlü markaların firmalar için ekonomik anlamda çok değerli bir ticari
varlık niteliği taşıdığı söylenebilir. Dünya çapında tanınırlığa ulaşmış kimi markaların
değeri bazı ülkelerin gayri safi milli hasılasından bile büyük olabilmektedir. Örneğin
Coca Cola ve IBM gibi dünya çapında meşhur markaların tahmini değeri her biri için
50 milyar doların üzerindedir. Bunun nedeni; tüketicilerin markalara, markaların temsil
ettiklerine, markanın imajına ve marka ile ilişkili olan ve arzu edilen niteliklere değer
vermeleri ve beklentilerini karşılayan ve diğerlerinden ayırt ettikleri bir markayı taşıyan
ürüne daha fazla para ödemeye hazır olmalarıdır. Firma açısından tüketici bağlılığı
olarak tanımlanan bu duruma ulaşabilmek için ürünün marka inşa süreci ile bir
“marka ”ya dönüştürülmesi gerekmektedir.

4.2. Marka İnşası
Günümüzde değerli ve güçlü markalara sahip firmalara asıl katma değeri sağlayan
şey markaların firmalara  kazandırdığı sadık, güvenilir ve bağlı tüketici kitlesidir.
Pazarlama gözüyle bakıldığında tüketici bağlılığı, marka sadakati olarak adlandırılan
bu aşamaya gelmek birkaç ay hatta birkaç yılda başarılabilecek bir şey değildir.
Güçlü markalar oluşturmak, marka olmada başarıya ulaşmak on yıllarla ölçülür.
Bundan dolayı marka oluşturma bina inşaatına benzetilerek marka inşası kavramı
kullanılır.
Literatüre bakıldığında marka inşasına dair çeşitli metotlar görülmekle birlikte son
yıllarda marka inşası sürecinde “kimlik” yaklaşımı daha fazla kabul görmektedir.
Kimlik yaklaşımına göre markaların tıpkı insanların sahip oldukları kimlikler gibi
kendilerine ait kimliklerinin olması gerektiği kabul edilmekte ve markalara kimlik
kazandırma amaçlanmaktadır. Marka iletişimi yapılırken de oluşturulan bu marka
kimliğinin çekirdeğini öne çıkaran unsurlar kullanılmaktadır.
Başarılı bir marka yaratılması sürecinde öncelikle stratejik marka analizinin yapılması,
marka kimliğinin oluşturulması ve oluşturulan marka kimliğine bağlı olarak marka
kişiliğinin unsurlarının yapılandırılması gerekmektedir.
4.2.1. Stratejik Marka Analizi
Stratejik marka analizi firmanın kendi analizini, hedef pazar analizini ve rakip firma
analizini içermektedir.
Marka inşasında başarılı olabilmek için firma tarafından öncelikle kendi güçlü ve zayıf
yanların, kurum değerlerinin ve kurum kimliğinin ve varsa mevcut markaların analizinin
yapılıp yeni inşa edilecek marka ile kurulacak ilişkilerin değerlendirilmesi
gerekmektedir.
Analizin ikinci  aşamasında markanın hedef pazarının ve hedef kitlesinin analizi ve
piyasa araştırması ile pazar bölümlenmesi yapılmaktadır. Marka kimliğinin doğru
şekilde geliştirilebilmesi ve marka konumlandırmasının sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi
için ikinci aşamanın analizi detaylı bir şekilde yürütülmelidir.
Son aşamada yapılan rakip analizi ile rakip markaların stratejileri, güçlü ve zayıf
yönleri, kimlikleri belirlenmekte ve izlenecek marka stratejisinde bunlar göz önünde
bulundurulmaktadır (İlhan, 2006).
4.2.2. Marka Kimliği
Marka kimliği markaya yön, amaç ve anlam kazandıran, tüketicinin marka ile bağ
kurmasını sağlayan bir kavramdır.
David Aaker marka kimliğini biricik mark çağrışımları seti olarak tanımlamaktadır. Bu
çağrışımlar tüketiciye markanın fikri, inançları, değeri ve temsil ettikleri hakkında bilgi
verir ve markanın vaat ettiklerini müşterilere ulaştırmaktadır.
Marka kimliği işlevsel, duygusal ve kendini ifade etme faydalarından oluşan değer
önerisini sunarak marka ve müşteri arasında bir ilişki kurulmasına yardım etmektedir.7
Marka Kimliğinin Elemanları: Marka kimliğinin elemanları yazarlar tarafından farklı bir
şekilde sınıflandırılmaktadır. Bundan dolayı marka kimliğinin elemanları konusunda
görüş birliği bulunmamaktadır. Literatürdeki kimlik elemanları incelendiğinde, bir
kimlikteki bulunması gereken elemanlar şunlar olabilir: kişilik, ürün, firma, ürünün
kullanımı, ürün kullanıcıları, ülke kökeni, isim, sembol, slogan, reklam müziği. (İlhan,
2006)
4.2.3 Marka Kişiliği
Marka kişiliği insan özelliklerinin marka ile ilişkilendirilmesi veya markaya insan
özelliklerinin uygulanması olarak tanımlanabilmektedir.
Bu özellikler cinsiyet, yaş, sosyoekonomik sınıf gibi genel insan özellikleri olabileceği
gibi sadece insana özgü olan yakınlık, duygusallık ve sağduyu gibi özellikler olabilir.
Böylece marka da; demografik (cinsiyet, yaş, ırk, gelir, din, ulus ), psikografik (yaşam
tarzı, sosyal sınıf ve kişisel özellikler ), coğrafi (şehirli, kırsal) faktörlere göre tanımlanabilir
veya sınıflandırılabilmektedir.
Örneğin, yapılan araştırmalar sonucu tüketiciler tarafından Coca Cola’nın gerçek ve
otantik olduğu algılanırken, Pepsi genç ve heyecanlı algılanmakta, ya da piyasada
yeni bir oyuncu olan Apple genç, IBM ise yaşlı olarak nitelendirilmektedir.
Marka kişiliği markaya ruh katması dolayısıyla marka değeri yaratmada oldukça
önemli bir kavramdır. Marka kişiliği tüketicinin vereceği satın alma kararlarında
tüketici ile duygusal bağlantı kurulmasını sağlamakta ve tüketicinin zihnine ulaşılmasını
kolaylaştırmaktadır. Bunun yanında ürünlerin birbirinden çok farklılaşamadığı
günümüz koşullarında marka kişiliği markaya sembolik ve duygusal değerler
yükleyerek benzer rakiplerinden ayrılmasına ve farklılaşmasına yardımda
bulunmaktadır. Bunların yanında yoğun bir marka kişiliği sadece markaya yardımcı
olmamakta, markanın  bir anlamda  reklâmını  yapmakta  ve kolay tanınmasına
yardımcı olmaktadır.
4.2.4. Marka İmajı
Marka imajı için literatürde  çeşitli tanımlamalar mevcuttur. Marka imajı; tüketici
belleğinde çağrışımlara bağlı olarak meydana gelen algılamaların tümü, ürünün
kişiye çağrıştırdığı duygu ve düşünceler bütünü ya da markanın tüketicinin zihninde
yer alan bütüncül resmi olarak tanımlanabilmektedir.
Marka imajı tüketiciye somut bir yarar sağlamaktan öte tüketicinin ürünün kimliğiyle
üst düzeyde psikolojik bağ kurmasını ve markanın  temsil ettiğiyle bütünleşmesini,
markanın gönderdiği mesajın  tüketicinin zihninde ulaşmak istediği kişiyle
bağdaştırılmasını içermektedir.
İmaj oluşum süreci birtakım aşamalardan oluşmaktadır. Bunlar genel özelliklerin
farkına varılması, duygusal izlenimlerin edinilmesi, ürün algılamasının oluşması, inanç
ve tutumların yerleşmesi, marka kişiliği özellikler ve duygular arasındaki ilişkilerin
gözden geçirilmesi olarak özetlenebilmektedir.8
Marka imajı yani tüketicilerin markayı nasıl algıladıkları marka tercihlerini ve marka
sadakatini etkilemektedir. Olumlu bir imaja sahip markalar tüketiciler tarafından daha
sık tercih edilmekte, marka bağımlılığı oluşmakta; diğer bir deyişle tüketici her satın
almada aynı markayı tekrar tekrar tercih etmekte ve başka bir markayı kullanmaktan
kaçınmaktadır. Marka bağımlılığı oluşturmak marka oluşturmada ulaşılabilecek en üst
başarı noktalarındandır; çünkü marka bağımlılığı oluşturan bir firma istikrarlı satış
oranını yüksek bir pazar payını garanti etmekte ve bu pazar payını kriz dönemlerinde
bile koruyabilmektedir.
Ayrıca olumlu bir marka imajı firmaya ürününü rakiplerine göre daha yüksek fiyattan
satabilmesine dolayısıyla daha yüksek kâr marjına ulaşabilmesine olanak
sağlamaktadır.
Diğer yandan olumlu bir marka imajına sahip olan firma dağıtım kanallarında da
güçlü olmakta; tedarikçi ve perakendecilerle karşı pazarlık gücünü elinde tutarak
kendi şartlarını kabul ettirebilmektedir.
Bu noktada birbirine çok karıştırılan marka kimliği, marka kişiliği ve marka imajı
kavramlarına açıklık getirmek gerekmektedir.
Marka kimliği marka tarafından tüketiciye ürün, isim, logo, müzik, sembol vb. yollarla
gönderilen mesajlardır. Marka imajı markanın gönderdiği mesajın hedef tüketici
tarafından nasıl algılandığıdır. Marka tarafından verilmek istenen mesaj ve tüketiciler
tarafından algılanan mesaj; yani marka kimliği ve marka imajı her zaman aynı
olmayabilir. Bunun yanında marka kişiliği firmanın iletişim çalışmaları sonucu oluşan bir
kavramken, marka imajı bu kişiliğin tüketici tarafından nasıl algılandığıdır. Markanın
özellikleri ve fiyatı rakipler i tarafından tamamen kopyalanabilirken, oluşturulan marka
kişiliği eşsiz ve tektir, kopyalanamaz.
5.Sınai Mülkiyet Anlamında Marka
Günümüzde uluslararası birçok markanın sahip olduğu pazar payına ve yıllık cirolarına
bakıldığında tek bir markanın değerinin bazı ülkelerin toplam milli gelirinden daha
yüksek olduğu görülebilmektedir.
Firmaların marka değeri, ürün kalitesi ve tanıtım için yaptıkları harcamalar sonucu
marka tanınırlıklarının ülke sınırlarını aşıp dünyaya yayılması sonucu markanın
korunması önemli bir konu olarak ortaya çıkmaktadır.
Bir markanın sınai mülkiyet anlamında marka sıfatını kazanabilmesi markanın tescil
edilerek hukuki koruma altına girmesi ile mümkün olmaktadır.
Marka koruması birçok kimse tarafından ticaret unvanı ve ticari işletmenin ticaret
sicilinde tescili ile karıştırılmaktadır. Bu noktada ticaret unvanı ve marka arasındaki
farkı açıklamak gerekmektedir.
Ticari unvan bir firmanın tam adıdır, örneğin “XYZ Kimya Sanayi Anonim Şirketi” gibi ve
bu  firmayı tanımlar. Bu unvan genellikle firmanın yasal yapısını tanımlayan Ltd. Şti.,
A.Ş., ya da benzer kısaltmalarla biter.
Marka ise,  firmanın ürününü / ürünlerini farklı kılan işarettir.  Aynı firma birden çok
markaya sahip olabilir. Örneğin, “XYZ Kimya Sanayi Anonim Şirketi” ürünlerinden birini
KLM olarak satarken diğerini PRS olarak satabilir. Firma ürünlerinin tamamı, belirli bir
ürün grubu, ya da tek bir ürün  için aynı  markayı kullanabilir. Bazı  firmalar  ticari 9
unvanlarını ya da bunun bir bölümünü marka olarak kullanmak isteyebilir; ancak bu
durumda ticaret unvanını ayrıca bir marka olarak tescil ettirmeleri gerekir.
Marka tescili, piyasaya sürülen bir ürünün tüketiciler tarafından rakip firmaların aynı ya
da benzer ürünleri ile karıştırılmasını,  rakip bir firmanın, aynı ya da benzer markayı
kendi ürünleri için kullanmasını engeller. Böylece, sadece rakip firmanın müşterileri
yanıltarak asıl firmanın karını düşürmesinin ve rakip ürünün daha düşük kalitede olması
durumunda asıl firmanın ününün ve imajının zarar görmesinin önüne geçilmiş olur.
Marka tescili ile birlikte markanın tescil kapsamına giren aynı veya benzeri mal veya
hizmetlerle ilgili olarak tescilli markanın benzerlerini ve karıştırılma ihtimali olan
herhangi bir işaretin tescilli markanın itibarından dolayı haksız avantaj elde edecek
veya tescilli markanın ayırt edici karakterine zarar verecek nitelikteki herhangi bir
işaretin izinsiz kullanılması önlenir. Tescilli bir marka başkasına devir edilebilir, miras yolu
ile intikal edebilir, kullanma hakkı lisans konusu olabilir, rehin ve teminat olarak
gösterilebilir. Tescilsiz marka kullananlar, belirtilen bu haklardan yararlanamazlar. (Türk
Patent Enstitüsü, Marka Olmak)
5.1. Sınai Mülkiyet Anlamında Marka Türleri
Ticari markalar, özel bir girişim tarafından üretildiklerini belirtecek şekilde bazı malları
ayırt etmede kullanılan markalar.
Hizmet markaları, özel bir girişim tarafından sunulduklarını belirtecek şekilde bazı
hizmetleri ayırt etmede kullanılan markalar.
Ortak markalar, bir ortaklığın üyeleri tarafından üretilen ya da sunulan malları ya da
hizmetleri ayırt etmede kullanılan markalar.
Garanti markaları, bir sertifikalandırma makamınca sertifikalandırılmış olan ve bir
standartlar grubuna uygun olan mallar veya hizmetleri ayırt etmede kullanılan
markalar.
Tanınmış markalar, piyasada tanınmış olduğu kabul edilen ve bunun sonucu olarak
daha güçlü bir korumadan faydalanan markalar.
Ticari Marka
Marka türleri konusunda ilk ayrım markanın yasal açıdan korunması ilkesi
doğrultusunda yapılabilir. Bilindiği gibi bir firma ürettiği ürünlerinin her birini ayrı ayrı ya
da aynı marka ile pazara sunmaktadır. Bu durumda firmanın markaları için yasal
mülkiyet hakkı sorunu ortaya çıkmakta ve markaların yasal olarak korunma altına
alınması zorunluluğu gündeme gelmektedir. Ticari marka (trademark), bir üreticinin
ürettiği ürünlerin diğerlerinden farklılaşmasını, aynı zamanda üreticiye ait mülkiyetin
yasal açıdan korunmasını sağlamaktadır. Böylece üreticinin marka ismi ya da marka
adına ilişkin kişisel haklarını kazanılmasına olanak vermektedir.  (Kocaman, 2008)
Hizmet Markası
Bir hizmet markası yapısı itibariyle ticari markaya çok benzer. Her ikisi de özgündür;
ticari markalar bir girişimin mallarını diğerlerininkinden ayırt etme işlevi yerine
getirirken, hizmet markaları aynı işlevi hizmetlerle ilgili olarak görür. Hizmetler her 10
türden olabilirler; örneğin, finans, bankacılık, seyahat, reklam, ya da yiyecek içecek
temini.
Hizmet markaları ticari markalarda olduğu gibi aynı koşullar altında tescil ettirilebilir,
yenilenebilir, iptal edilebilir, devredilebilir veya lisansları verilebilir. (Türk Patent
Enstitüsü, Marka olmak)
Ortak Marka
Bir ortak marka genel olarak bir ortaklığın ya da bir kooperatifin mülkiyetinde bulunur
ve bunların üyeleri ortak markayı kendi ürünlerini pazarlamakta kullanırlar. Ortaklık,
genellikle ortak markanın kullanımına ilişkin bir kriterler grubu (örn. kalite standartları)
oluşturur ve bireysel firmalara eğer standartlarla uyum sağlıyorlarsa markayı kullanma
iznini verir.
Ortak markalar bireysel markalarının müşteriler tarafından tanınmasını daha zor bulan
ve/veya ana distribütörler tarafından markalarının dağıtımı daha zor kabul edilen bir
grup girişimin ürünlerini müştereken pazarlamaları için etkin bir yol olabilir. (Türk Patent
Enstitüsü, Marka olmak)
Garanti Markası
Tanımlanan standartlara uyumla ilgili olarak verilmekte olup üyeliğe bağlı değildir.
Ürünleri belirli standartları karşılayan herkes tarafından kullanılabilirler. Birçok ülkede
ortak marka ile garanti markası arasındaki esas fark, birincisinin sadece belirli bir
girişim grubu, yani bir ortaklığın üyeleri, tarafından kullanılabilir olmasıdır ancak
garanti markaları bu markanın sahibi tarafından tanımlanmış standartlara uyan
herkes tarafından kullanılabilir.
Garanti markalarıyla ilgili önemli bir unsur ise tescil için başvuran kuruluşun ilgili ürünleri
“onaylamaya yetkili” olarak değerlendirilmesidir.
Örnek: Woolmark sembolü Woolmark Company'nin tescilli ticari (garanti) markasıdır.
Woolmark uygulandığı ürünlerin %100 yeni yünden yapıldığını ve Woolmark Company
tarafından tespit edilen sıkı performans şartlarına uyum gösterdiğini belirten kalite
güvence sembolüdür. Marka, 140'tan fazla ülkede tescil ettirilmiş olup, bu kalite
standartlarını karşılayabilen 67 ülkedeki üreticilere markayı kullanım hakkı verilmiştir.
(Türk Patent Enstitüsü, Marka olmak)
Tanınmış Markalar
Marka korumasının talep edildiği ülkedeki yetkili makam tarafından tanınmış olarak
değerlendirilen markalardır. Tanınmış markalar genellikle daha güçlü bir korumadan
istifade ederler. Örneğin, tanınmış markalar belirli bir bölgede tescil ettirilmemiş (ya da
kullanılmamış) olsalar bile, o bölgede korunabilirler.
Ayrıca, markalar genellikle sadece aynı ya da benzer ürünler için kullanıldıklarında,
aynı ya da benzer markalara karşı korunuyor olmalarına rağmen, belirli koşullar
karşılandığında tanınmış markalar farklı ürünler için dahi korunabilirler. Böylesi daha
güçlü bir korumanın asıl amacı,  firmaların tanınmış markanın ününden serbestçe
yararlanmalarını ve/veya tanınmış markanın ününe ya da itibarına zarar verilmesini
engellemektir. 11
Örnek: WONDERCOLA'nın meşhur bir meşrubat markası olduğunu varsayalım.
Wondercola A.Ş. bu durumda markanın meşrubat konusunda tanınmış olduğu ve
tanınmış markaların daha güçlü korumadan faydalandıkları ülkelerde otomatik bir
korumadan yararlanacaktır. Koruma ilgili olmayan mallar ve hizmetler için de
sağlanacaktır. Bunun anlamı, başka  bir  firma WONDERCOLA markasını kullanarak
tişörtlerden güneş gözlüklerine kadar çeşitlenen başka ürünleri pazarlamak isterse,
Wondercola A.Ş.'nin iznini almak zorunda kalacak ya da marka hakları ihlali ile ilgili
olarak dava edilme riskini göze alacaktır. (Türk Patent Enstitüsü, Marka olmak)
5.2. Markaların Uluslararası Tescili
Markalar yalnızca tescil edildikleri ülkelerde koruma altındadır. Türkiye'de tescil edilen
bir marka diğer ülkelerde otomatik olarak tescilli olmaz. Markanın yabancı ülkelerde
tescil edilmesi gereklidir. Her marka sahibi, markasının korunduğu tüm ülkelerde,
benzer markaların kullanımını önleme hakkına sahiptir. Bu sebeple, tescilsiz marka ile
ihracat yapan firmalar gümrüklerde mallarına el konulması dâhil olmak üzere birçok
hukuki problemlerle karşılaşmaktadırlar.
Türkiye dışındaki bir ülkede marka tescil ettirmek için, öncelikle marka tescili yapılacak
ülkenin Paris Sözleşmesi ya da Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması'na üye olması;
bu anlaşmalara taraf olmamakla birlikte, karşılıklılık ilkesi uyarınca, Türkiye Cumhuriyeti
uyruğundaki kişilere kanunen veya fiilen marka koruması tanımış veya tanıdığını yazılı
olarak beyan etmiş ülkelerden olması gerekir. Marka, her ülkenin ulusal yasaları ile
tescil edilir ve korunur.
Markaların uluslararası tescili ise 1 Aralık 1995’te yürürlüğe giren ve 1 Nisan 1996’da
uygulanmaya başlayan Madrid Protokolü’ne göre yapılmaktadır. Bunun için de,
Madrid Protokolü'ne üye ülke yurttaşları, belirlenen koşullarda markalarını uluslararası
marka olarak tescil ettirebilirler. Başvuru anında uluslararası markanın hangi ülkelerde
tescili isteniyorsa, o ülkelerin belirtilmesi gereklidir. Madrid Anlaşması'na ilişkin Protokol,
ülkemizde de 1. Ocak 1999 tarihi itibariyle uygulanmaya başlamıştır. (Ateşoğlu, 2003)
Topluluk Markası
Topluluk markası Avrupa Topluluğu ülkelerinin tümünde geçerli olan bir marka
sistemidir. Bir tek marka başvurusuyla, Topluluk üyesi devletlerde geçerli olan marka
tescil belgesi alınmaktadır. Türk vatandaşları da Paris Sözleşmesi gereğince Topluluk
Markası tescil ettirebilirler ve Avrupa Topluluğu’nda korunmasını sağlayabilirler.
Topluluk markası almak için, İspanya’nın Alicante şehrinde bulunan Topluluk Marka
Ofisi’ne veya bu maksatla Topluluk üyesi ülkelerin marka tescili işlemini yapan
ofislerine başvuruda bulunulması gerekmektedir.
6. SONUÇ
Bu çalışmada marka kavramının ne olduğu, marka denilince ne anlaşılması gerektiği
ve marka olma sürecinde çok temel olarak yapılması gereken aşamalar anlatılmıştır.
Çalışma herhangi bir öneri ya da yönlendirme içermemekte sadece kaynaklardan
yapılan derlemelerle marka kavramı üzerine bilgi vermeyi amaçlamaktadır.12

KAYNAKLAR
Aaker ,A, D. (1996). Building Strong Brands The Free Press, New York.
Ateşoğlu, İ. (2003).  Türkiye’nin ihracatında marka  imajının etkisi.  Süleyman Demirel
Üniversitesi, Isparta.
Çedikçi, T. (2008).  Türkiye ekonomisinde markalaşmanın yeri ve önemi; tekstil
sektöründe bir uygulama. İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
İlhan, F. (2006). Yeni ürün geliştirme sürecinde ve yeni ürünün pazara sunulmasında
markanın etkisi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Kocaman, M. (2008). Markalaşma kararlarının ihracat çalışmalarına olan etkisi- Tokat
ili sanayi işletmeleri üzerine bir uygulama. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Kotler, P.,  Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing. Prentice Hall International,
New York.
Özer, A, İ. (2009). Uluslararası marka tescil süreci,
http://www.destekpatent.com.tr/Library/ Newsletters/Aralik-2009/Uluslararas%C4%B1-
Marka-Tescil-S%C3%BCreci.aspx?NodeID=2001, 31.12.2010.
Saruhan, M.(2010). Marka nedir?,
http://mehmetsaruhan.com/2010/pazarlama/marka-nedir/, 31.12.2010
Türk Patent Enstitüsü, www.turkpatent.gov.tr, 31.12.2010
Türk Patent Enstitüsü, Marka olmak. http://www.tpe.gov.tr/portal/default2.jsp?sayfa=
620, 31.12.2010
Yüksel Ü, Yüksel, A. (2005).  Marka Yönetimi ve Marka Değerinin Ölçülmesi.
BetaYayıncılık, İstanbul.

Enhanced by Zemanta

Hiç yorum yok: